Inloggen

   

Huidige artikelen | Syndication

Vorige pagina | Volgende pagina

Interview met Rob Noortman, drie maanden voor zijn overlijden dinsdag 6 maart 2012
Nu de Tefaf koorts weer in Maastricht voelbaar is, missen we natuurlijk de medeoprichter van de Tefaf Rob Noortman. Ik heb 3 maanden voor Rob zijn overlijden hem mogen interviewen voor Chapeau Magazine. Hij had geen tijd, behalve als ik met hem kwam ontbijten op zijn Kasteel in Borgloon.
Dat ging op zijn Robs, Champagne, warme broodjes, maar vooral heel, heel veel verhalen.
Interview met Rob Noortman, drie maanden voor zijn overlijden


Dat Rob Noortman een fenomeen is in de kunstwereld is bij iedereen wel bekend, maar dat hij zelf ook een gepassioneerd verzamelaar is van Afrikaans kunst was in ieder geval voor mij een verrassing. Het toeval wilde dat ik de nacht voor onze ontmoeting in Kasteel Borgloon net terug was gekomen uit het Afrikaanse en ik de geur van Afrika nog in mijn neus had.
Ik werd ontvangen in de grote lichte woonkamer waar het huiselijk toeven was, geen zware antieke meubelen maar luchtige, moderne banken met een grote tafel vol met boeken. “Etnografica”, zo begon hij “is de bakermat van de Moderne Kunst, kijk naar de schilderijen van Picasso en Modigliani. Mijn grote inspirator en leermeester Pieter de Dood was een verzamelaar van Afrikaanse kunst en door hem ben ik gaan leren kijken en voelen en heb ik mijn eerste stukken aan hem te danken. Van het één kwam het ander en ben ik me gaan verdiepen in de oorsprong en betekenis van de maskers en beelden. Het grappige is dat ik in tegenstelling tot de rijke schilderkunst uit de 17e eeuw waar ik dagelijks mee werk, bij etnografica juist op de eenvoud en het zeer primitieve val. Eenmaal een stuk aangekocht wordt hij maanden lang op mijn bureau neergezet om het te koesteren en beter te leren kennen”. Bij mijn vraag of hij in zijn drukke bestaan nog tijd heeft om stukken te zoeken, begint hij te lachen. “Als ik naar beurzen of veilingen ga in bijvoorbeeld Boston, Chicago, Londen of Parijs, probeer ik altijd van tevoren uit te pluizen of er een galerie/winkel in de buurt is om naar nieuwe stukken te zoeken”. Ik vraag of hij een verlanglijstje heeft van de stukken die hij nog zoekt. Hij aarzelt en geeft als antwoord dat hij koopt op zijn gevoel en er verliefd op moet worden. “Behalve het masker dat een vriend in zijn bezit heeft, het is het masker dat Picasso heeft gebruikt voor het wereldberoemde schilderij “Les Mademoiselles d’Avignon”. Al 20 jaar probeer ik het masker te kopen en iedere keer als ik mijn vriend ontmoet, zegt hij: “Het komt ooit goed”. De maskerachtige gezichten op het schilderij hebben nauwelijks nog iets menselijks maar zijn mysterieus en hebben een hang naar de dood. Vanitas is namelijk iets wat mij bezig houdt, het vergankelijke van de wereld en ik besef heel goed dat we alles maar te leen hebben”. Langzaam begin ik nieuwsgierig te worden en wil ik graag de verzameling zien. We lopen naar de grote hal waar prachtige kleine bronzen Dan maskers staan, naast ivoren armbanden, maar het echte Afrikaanse werk hangt en staat in de torenkamer. Verschillende paren houten beeldjes van de Yoruba stam uit Nigeria, de Ibedji beeldjes zoals ze worden genoemd zijn tweelingen ze brengen voorspoed en welzijn, en de Yorubas geloven dat de mens twee zielen heeft hun eigen ziel en hun familieziel. De familieziel keert altijd terug, ze zijn er van overtuigd dat de ziel kracht heeft. Doordat de zielen van tweelingen samen dubbel zo sterk zijn, worden ze verondersteld voorspoed en welzijn te brengen voor de gemeenschap. Verlegen vertelt hij dat Afrika hem diep roert, de armoede, de oneerlijke strijd en de kansloosheid. Al vijftien jaar steunt en financiert Rob projecten in Afrika. Het begon met kleine hospitals, scholen en waterbronnen. Het liefst wil Rob iets voor kinderen doen, zij zijn tenslotte de toekomst.
“We hebben er veel moois weggehaald en moeten nu ook iets gaan terug doen”. Mede doordat hij een grote fan is van Mandela is er nu een project in Zuid-Afrika gestart. Dit om kinderen die getraumatiseerd en de weg kwijt zijn normen en waarden bij te brengen en ze een toekomst te bieden. Mensen als Mandela zetten zich in voor vrede en harmonie, verbetering en samensmelting van culturen. Rob en zijn gezin zijn dan ook zeer verguld met de persoonlijke uitnodiging van Mr.Mandela, en hopelijk zullen ze hem deze winter in Zuid-Afrika bezoeken. Verder wandelend door het kasteel komen we in het trappenhuis hier staan zeldzame vogelmaskers, beelden, staffen, teveel om op te noemen. Het mooie van de Afrikaanse kunst is zegt Rob dat ze eeuwen dezelfde beelden hebben gemaakt, voor bepaalde rituelen gebruiken ze nog steeds dezelfde stijl.

Elke stam heeft zijn eigen uitstraling en vormen, wanneer er een stuk versleten of kapot was werden ze vaak gerepareerd ofwel gerecycled. Daarom is het ook niet zo belangrijk voor mij hoe oud een stuk is maar het moet wel gemaakt en gebruikt zijn voor de functie. En zo leven hele stammen voort volgens de mythe en het geloof in hun voorouders.
Het is wel beschamend dat er zoveel naar Europa is verhuisd. Maar het kwaad is al geschied, en misschien is het goed dat wij hier nu stil staan bij de kracht en schoonheid van deze kunst.
Rob verzamelt natuurlijk niet alleen Afrikaanse kunst, maar eigenlijk alles wat met de schilderkunst te maken heeft. Waaronder attributen die op de 17e eeuwse schilderijen staan te pronken zoals zilveren ananasbekers, houten beelden, bronzen. Ook heeft hij een verzameling Eskimo zonnebrillen, maar dit alles is versmolten met zijn interieur, het is absoluut geen museum maar een opsomming van 30 jaar leven met en voor de kunst.

Lees verder ...
Cubic Constructions Collection Graatsma opening op zaterdag 10 maart om 14.00 uur dinsdag 6 maart 2012
Ter gelegenheid van de vijfde editie van de Maastricht Antiquarian Book & Print
Fair (MABP), nodigt de MABP u uit voor de opening van de tentoonstelling
Cubic Constructions
Collection Graatsma
op zaterdag 10 maart om 14.00 uur
TEAM Notarissen aan de Avenue Céramique 105 in Maastricht
De opening wordt verricht door Guus Beumer (directeur van Marres, Centrum
voor Contemporaine Cultuur in Maastricht en directeur van het Nederlands
Architectuurinstituut NAi Maastricht)
De expositie is te bezoeken van maandag 12 maart tot en met zaterdag 21 april
2012 van 9.00 tot 17.00 uur in de hal van TEAM Notarissen Avenue Céramique 105.
Zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur.
Tijdens TEFAF (16 maart t/m 25 maart)
maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur.
Zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.
Parallel aan de expositie toont ook de Sint Janskerk (tijdens de Maastricht
Antiquarian Book & Print Fair van 16 en 17 maart) en boekhandel selexys
dominicanen enkele cubische constructies en publicaties.
Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Galerie Whiterouge.
Lees verder ...
Nu de Tefaf koorts weer in Maastricht voelbaar is, oud interview met Rob Noortman dinsdag 6 maart 2012
Nu de Tefaf koorts weer in Maastricht voelbaar is, oud interview met Rob Noortman Nu de Tefaf koorts weer in Maastricht voelbaar is, missen we natuurlijk de medeoprichter van de Tefaf Rob Noortman. Ik heb 3 maanden voor Rob zijn overlijden hem mogen interviewen voor Chapeau Magazine. Hij had geen tijd, behalve als ik met hem kwam ontbijten op zijn Kasteel in Borgloon.Dat ging op zijn Robs, Champagne, warme broodjes, maar vooral heel, heel veel verhalen.

Interview met Rob Noortman, drie maanden voor zijn overlijden



Dat Rob Noortman een fenomeen is in de kunstwereld is bij iedereen wel bekend, maar dat hij zelf ook een gepassioneerd verzamelaar is van Afrikaans kunst was in ieder geval voor mij een verrassing. Het toeval wilde dat ik de nacht voor onze ontmoeting in Kasteel Borgloon net terug was gekomen uit het Afrikaanse en ik de geur van Afrika nog in mijn neus had.
Ik werd ontvangen in de grote lichte woonkamer waar het huiselijk toeven was, geen zware antieke meubelen maar luchtige, moderne banken met een grote tafel vol met boeken. “Etnografica”, zo begon hij “is de bakermat van de Moderne Kunst, kijk naar de schilderijen van Picasso en Modigliani. Mijn grote inspirator en leermeester Pieter de Dood was een verzamelaar van Afrikaanse kunst en door hem ben ik gaan leren kijken en voelen en heb ik mijn eerste stukken aan hem te danken. Van het één kwam het ander en ben ik me gaan verdiepen in de oorsprong en betekenis van de maskers en beelden. Het grappige is dat ik in tegenstelling tot de rijke schilderkunst uit de 17e eeuw waar ik dagelijks mee werk, bij etnografica juist op de eenvoud en het zeer primitieve val. Eenmaal een stuk aangekocht wordt hij maanden lang op mijn bureau neergezet om het te koesteren en beter te leren kennen”. Bij mijn vraag of hij in zijn drukke bestaan nog tijd heeft om stukken te zoeken, begint hij te lachen. “Als ik naar beurzen of veilingen ga in bijvoorbeeld Boston, Chicago, Londen of Parijs, probeer ik altijd van tevoren uit te pluizen of er een galerie/winkel in de buurt is om naar nieuwe stukken te zoeken”. Ik vraag of hij een verlanglijstje heeft van de stukken die hij nog zoekt. Hij aarzelt en geeft als antwoord dat hij koopt op zijn gevoel en er verliefd op moet worden. “Behalve het masker dat een vriend in zijn bezit heeft, het is het masker dat Picasso heeft gebruikt voor het wereldberoemde schilderij “Les Mademoiselles d’Avignon”. Al 20 jaar probeer ik het masker te kopen en iedere keer als ik mijn vriend ontmoet, zegt hij: “Het komt ooit goed”. De maskerachtige gezichten op het schilderij hebben nauwelijks nog iets menselijks maar zijn mysterieus en hebben een hang naar de dood. Vanitas is namelijk iets wat mij bezig houdt, het vergankelijke van de wereld en ik besef heel goed dat we alles maar te leen hebben”. Langzaam begin ik nieuwsgierig te worden en wil ik graag de verzameling zien. We lopen naar de grote hal waar prachtige kleine bronzen Dan maskers staan, naast ivoren armbanden, maar het echte Afrikaanse werk hangt en staat in de torenkamer. Verschillende paren houten beeldjes van de Yoruba stam uit Nigeria, de Ibedji beeldjes zoals ze worden genoemd zijn tweelingen ze brengen voorspoed en welzijn, en de Yorubas geloven dat de mens twee zielen heeft hun eigen ziel en hun familieziel. De familieziel keert altijd terug, ze zijn er van overtuigd dat de ziel kracht heeft. Doordat de zielen van tweelingen samen dubbel zo sterk zijn, worden ze verondersteld voorspoed en welzijn te brengen voor de gemeenschap. Verlegen vertelt hij dat Afrika hem diep roert, de armoede, de oneerlijke strijd en de kansloosheid. Al vijftien jaar steunt en financiert Rob projecten in Afrika. Het begon met kleine hospitals, scholen en waterbronnen. Het liefst wil Rob iets voor kinderen doen, zij zijn tenslotte de toekomst.
“We hebben er veel moois weggehaald en moeten nu ook iets gaan terug doen”. Mede doordat hij een grote fan is van Mandela is er nu een project in Zuid-Afrika gestart. Dit om kinderen die getraumatiseerd en de weg kwijt zijn normen en waarden bij te brengen en ze een toekomst te bieden. Mensen als Mandela zetten zich in voor vrede en harmonie, verbetering en samensmelting van culturen. Rob en zijn gezin zijn dan ook zeer verguld met de persoonlijke uitnodiging van Mr.Mandela, en hopelijk zullen ze hem deze winter in Zuid-Afrika bezoeken. Verder wandelend door het kasteel komen we in het trappenhuis hier staan zeldzame vogelmaskers, beelden, staffen, teveel om op te noemen. Het mooie van de Afrikaanse kunst is zegt Rob dat ze eeuwen dezelfde beelden hebben gemaakt, voor bepaalde rituelen gebruiken ze nog steeds dezelfde stijl.

Elke stam heeft zijn eigen uitstraling en vormen, wanneer er een stuk versleten of kapot was werden ze vaak gerepareerd ofwel gerecycled. Daarom is het ook niet zo belangrijk voor mij hoe oud een stuk is maar het moet wel gemaakt en gebruikt zijn voor de functie. En zo leven hele stammen voort volgens de mythe en het geloof in hun voorouders.
Het is wel beschamend dat er zoveel naar Europa is verhuisd. Maar het kwaad is al geschied, en misschien is het goed dat wij hier nu stil staan bij de kracht en schoonheid van deze kunst.
Rob verzamelt natuurlijk niet alleen Afrikaanse kunst, maar eigenlijk alles wat met de schilderkunst te maken heeft. Waaronder attributen die op de 17e eeuwse schilderijen staan te pronken zoals zilveren ananasbekers, houten beelden, bronzen. Ook heeft hij een verzameling Eskimo zonnebrillen, maar dit alles is versmolten met zijn interieur, het is absoluut geen museum maar een opsomming van 30 jaar leven met en voor de kunst.
Lees verder ...
Art deco pendule van Stoffels onder de hamer op 6 maart maandag 5 maart 2012
Art deco pendule van Stoffels onder de hamer
Door Redacteur Haarlem Gepubliceerd op 02 maart 12, 17:46Laatst bijgewerkt op 02 maart 12, 17:58
HAARLEM - De Oprechte Veiling veilt dinsdag 6 maart weer een juweeltje: een messing pendule, begin 20e eeuw, ontworpen door J.C. Stoffels en geproduceerd bij Onder den St. Maarten in Haarlem.
Onder den St. Maarten was een Nederlandse meubel- en koperwerkplaats die het licht zag in Zaltbommel, woonplaats van oprichter Johan Adam Pool. In 1901 verhuisde de werkplaats naar Haarlem Noord en groeide uit tot een bloeiende fabriek naar voorbeeld van de Engelse Arts & Crafts. Pool nam verschillende ontwerpers in dienst. Onder hen Stoffels die de fabriek naam bezorgde met zijn klokontwerpen.
De Oprechte Veiling heeft zo’n klok binnengekregen: een vierkante tafelpendule op pootjes, in elkaar gezet met klinknageltjes. Ter vergelijking: museum Stadskasteel Zaltbommel heeft twee soortgelijke exemplaren. Veilinghouder Hans Grannetia verwacht dat de klok zo’n 3 tot 5000 euro opbrengt. ,,Maar ik zou er niet van opkijken als het heel anders liep!’’ Overigens: het uurwerk loopt.
Lees verder ...
Tentoonstelling Lost for Faith bij Marres opening 10 maart maandag 5 maart 2012


tentoonstelling
Lost for Faith/
Retained for BeautyObjects of Adoration
Een project van Marc Mulders ism Museum Catharijneconvent Utrecht
Opening op zaterdag 10 maart, 17.00-19.00 uur
Binnen het meerjarige programma over de Verzamelaar presenteert Marres ditmaal Lost for Faith / Retained for Beauty.

Met deze tentoonstelling staat de vraag naar het religieuze object opnieuw centraal, zoals eerder in het project This Is Not A Damien Hirst. Werd toentertijd een direct vergelijk getrokken tussen de ambities van Hirst en de rol van het reliek, ditmaal wordt ingegaan op het vraagstuk hoe het religieuze object binnen een kunstinstelling alsnog betekenisvol kan zijn vanuit een ander dan een antropologisch, artisanaal of autonoom begrippenkader. Impliciet wordt niet alleen de vraag gesteld hoe om te gaan met religieus erfgoed, ook komt de vrijwel vergeten discussie over kunst in relatie tot religie aan de orde. Eveneens wordt ingegaan op het blijvende verlangen naar een ervaring van schoonheid en de behoefte aan ritueel als onderdeel van ‘een leven in-en met betekenis.’

Voor deze tentoonstelling, die in samenwerking met het Museum Catharijneconvent in Utrecht tot stand komt, selecteert Marc Mulders verschillende religieuze werken die reeds enige tijd zijn verwijderd uit een gebedshuis. Mulders, in de dubbelrol van curator en kunstenaar, poogt deze ‘verweesde’ objecten opnieuw in een betekenisvolle verhouding te plaatsen binnen het historische interieur van Marres.
Lost for Faith/Retained for Beauty
Objects of Adoration
11 maart - 20 mei 2012
Lees verder ...
elke dag wordt er een item getaxeerd en de achtergrond van besproken woensdag 5 januari 2011
Vanaf volgende week wordt er elke dag een item getaxeerd en besproken en op de site geplaatst,u kunt daar actief aan mee doen, door een foto van een voorwerp te mailen, ik maak dan een selectie die ik ga bespreken en taxeren. Deze voorwerpen komen als een soort van databases blijvend op de site staan. Tevens zal ik voorwerpen die ik in taxaties tegen kom, beschrijven en ook op de site bijplaatsen.
Lees verder ...
verhuizing van Taxatieburo de Goede, Ons telefoonnummer blijft ongewijzigd 043-3270560, of mobile 0621242740 donderdag 6 mei 2010
Na 12 jaar in het centrum van Maastricht te hebben gezeten, gaan we verhuizen naar een prachtige Pastorij midden in het dorp Cadier en keer. Mede doordat het parkeren een enorm probleem mee zich mee brengt. Zeker op vrijdag en zaterdag konden onze klanten geen parkeerplaats meer vinden. Wanneer ze een groot object (schilderijen, beelden) wilden laten taxeren, gaf dat irritatie en kreeg ik de vraag of ze op een andere locatie langs konden komen. Ik heb het laatste half jaar regelmatig klanten bij mij thuis moeten ontvangen, omdat ze niet meer naar de stad wilden komen. Zo is het idee ontstaan om een leegstaande ruimte bij mij thuis, om te toveren tot een gezellig kantoor. Op afspraak bent u dan ook van harte welkom (parkeerplaats gratis voor de deur) om langs te komen. De schilderijen en andere zaken die ik bemiddel, kan u daar vrijblijvend komen bekijken. Graag tot dan, en natuurlijk staat een kopje koffie voor u klaar. Ons telefoonnummer blijft ongewijzigd 043-3270560, of mobile 0621242740

José de Goede, beëdigd taxateur, Europees gecertificeerd

Lees verder ...
In het vervolg komt het nieuws onder kopje Weblog te staan woensdag 2 februari 2011
Te veel verschillende rubrieken maakt een website rommelig en is het lastig te zoeken waar je welke informatie kan vinden. Vandaar dat ik vanaf vandaa...
Veilingmeester Cees Lieftink vermoord in woning Stationsweg donderdag 13 januari 2011
Veilingmeester Cees Lieftink vermoord in woning Stationsweg
Door: Freek Wolff | woensdag 12 januari 2011 16:09
EDE - Bij een overval op een woning aan de Stationsweg is dinsdagnacht rond 3.00 uur de 59-jarige veilingmeester Cees Lieftink om het leven gekomen.

De overvallers zijn nog voortvluchtig. Onduidelijk is nog wat de exacte doodsoorzaak van het slachtoffer is en hoe de daders de woning aan de Stationsweg binnendrongen. Wel staat vast dat het tot een worsteling kwam tussen de bewoner en de overvallers. De echtgenote van de 59-jarige man was ook in de woning, maar bleef ongedeerd. De politie heeft de zaak verder in onderzoek.

,,Het komt erg dichtbij'', zegt een man die ongeveer op vijftig meter afstand in een ander huis woont. Het pand waar het slachtoffer woonde staat op de hoek Stationsweg-Larixlaan. Het is een statige villa-woning, twee onder één kap, waarbij het deel op de hoek in gebruik is door drie bedrijven. De ondernemers die hier werken, waren de afgelopen nacht niet in hun kantoorpand aanwezig. Eén daarvan kent de buurman persoonlijk, maar is te geëmotioneerd door de moord dat hij niets over zijn ervaringen met de man kwijt wil.

Golf
Een man die op de hoek van de Prinsesselaan en de Verlengde Maanderweg woont, deed juist verslag bij de politie. ,,Ja, ik werd vannacht wakker van een auto die met klaar geweld hier door de straat kwam. Ik zag een lichtgekleurde Golf volkswagen. Hij scheurde hier de bocht om. Ik dacht nog: idioot om 's nachts zo hard te rijden. Ik kon niet zien hoeveel mensen erin zaten. Toen hoorde ik later de sirene en ben ik toch maar bij de politie gaan vertellen wat ik gezien had'', aldus de Edenaar.

De man die dichtbij woont zegt dat hij zich niet onveiliger is gaan voelen. ,,Neuh. Je leest het om de haverklap dat dit soort dingen gebeuren in ons land. Ik weet niet wat ik zou doen als ik een inbreker in mijn woning tegen het lijf liep. Heel hard schreeuwen misschien...''

Taxaties
Lieftink was registerveilinghouder en beëdigd taxateur. De Edenaar had ervaring in openbare verkopingen van handelsvoorraden, meubels, keukens, kunst en antiek, goud en zilver. De werkzaamheden bestonden uit taxaties van roerende goederen voor successie, boedelscheidingen en verzekeringen door geheel Nederland. Bovendien ging het om veilingen van gehele of gedeeltelijke inboedels of collecties.
Lees verder ...
Basiscursus Kunst en Antiek maart 2011 zaterdag 18 december 2010
De basiscursus

In maart 2011 wordt er weer een basiscursus over kunst en antiek gegeven.
In deze cursus gaan we samen in gesprek over kunst en antiek, waarbij de deelnemers kennis kunnen maken met het bepalen van de waarde van kunstvoorwerpen Er wordt een overzicht van de verschillende kunststijlen gegeven en uiteen gezet hoe stijlzuivere voorwerpen van neostijlen te herkennen zijn. Ook wordt er ingegaan op hoe “echt” van vals te onderscheiden en legt José de Goede vanuit haar ervaring van 28 jaar werken als taxateur en veilingmeester wat de valkuilen kunnen zijn bij het kopen of verkopen van kunst en antiek. Ook de mode en prijs bepaling komen aan de orde. Wat is het verschil tussen verzekerdenwaarde en hedendaagse economische waarde. Criteria voor waardebepaling, leeftijd, stijlen, conditie, mode, handzaamheid, afmetingen en natuurlijk de economie.

Duur 4 avonden, kosten 200,- euro
Voor informatie, kunt u per mail info@taxatieburodegoede.nl informatie krijgen.
Lees verder ...
EUREGIONAAL KUNSTFESTIVAL DE MARSNA IN MEERSSEN OP ZONDAG 20 JUNI 2010 zaterdag 12 juni 2010
EUREGIONAAL KUNSTFESTIVAL DE MARSNA IN MEERSSEN OP ZONDAG 20 JUNI 2010     AFRIKAANSE KUNSTENAAR UIT ZIMBABWE ZONDAG 20 JUNI OP E...
Politie heeft weinig oog voor gestolen kunst donderdag 18 september 2008
Door: Merel van Leeuwen & Arjan Terpstra Gepubliceerd: woensdag 17 september 2008 23:31 Update: woensdag 17 september 2008 23:51 De politie zet...
verkoop collectie Mosa, op een nader te bepalen datum donderdag 14 augustus 2008
Persbericht

 

In het faillissement van Mosa Porselein NV zal op zaterdag 13 september 2008 tussen 09.00 en 12.00 uur de verkoop plaatsvinden van de zgn. showmodellencollectie. Deze showmodellencollectie is de collectie van vervaardigde producten door Mosa Porselein NV, waarvan in de loop der jaren telkens één stuk apart is gelegd en opgeslagen. Deze collectie wordt nu voor verkoop aan het publiek beschikbaar gesteld.

 

De verkoop vindt plaats bij porseleinhuis Maastricht Porselein BV op het adres Zoerbeemden no. 31 te Eijsden. Op deze dag staan er tevens kisten vol met prachtige serviezen en gekleurde bijzondere kop en schotels. Het gaat hier om B-keus, maar je moet wel gaan zoeken naar de foutjes. De kop en schotels kosten slechts 0.75 eurocent per stuk.



De geschiedenis van porselein


Porselein werd reeds in China vervaardigd in 8de eeuw. Toen Marco Polo het voor het eerst in de 13de eeuw naar Europa bracht over de zogenaamde zijderoute, dachten de mensen onmiddellijk aan de schitterende schelpen die ze kenden als porcellana (familie van de Cypraeidae). Zo ontstond de naam porselein. Pas toen de Portugezen rond 1517 de zeeroute naar China ontdekten, werd het porselein ook in Europa populair.


lees verder >


Van Louis Regout tot Maastricht Porselein...


Maastricht Porselein bv in Maastricht is de enige fabriek in Nederland en België die op industriële schaal serviezen van porselein maakt.

Het was Louis Regout die samen met zijn zoon in 1883 in Meerssen met de productie van serviezen en muurtegels begon. Vanaf de start gebruikte het bedrijf de familienaam Regout als logo; dat werd al snel veranderd in Mosa. In 1920 wordt Meerssen door Maastricht geannexeerd, waardoor de fabriek op Maastrichts grondgebied komt te liggen.

De geschiedenis is op de producten terug te zien in de ontwikkeling van de bodemstempels.




In 2004 wordt de Maastricht Porselein de nieuwe naam. Was de oude naam Mosa Porselein nog afgeleid van het Latijnse woord voor de rivier de Maas, het nieuwe Maastricht Porselein maakt ook direct duidelijk waar de historie van de onderneming ligt.


Lees verder ...
Gestolen kunst duikt op bij Christie’s zaterdag 13 oktober 2007
02:47 Gestolen kunst duikt op bij Christie’s Van onze verslaggever Rob Gollin/ volkskrant 13 oktober 2007 AMSTERDAM - Bij het veilinghuis...
Valse Jaap Gidding vazen in omloop maandag 26 februari 2007

Een Gidding falsificatie ontmaskerd

In de loop van 2006 werd bij de voorbereiding van de serica-expositie van keramische ontwerpen van Jaap Gidding in Keramisch Museum Goedewaagen bijgaande vaas onder mijn aandacht gebracht.Op grond van een aantalkenmerken twijfelde ik aan de authenticiteit ervan. Dat het hierbijinderdaad om een geraffineerde ervalsing gaat, werd pas vorige week duidelijk op grond van het terugvinden van een foto met Leen Muller-ontwerpen uit het PZH-archief.

Friggo Visser, conservator

Een opsomming van de keramische kenmerken:

-          Gebruikte glazuur is glans, dat lichtelijk craqueleert;

-          Gietmodelnummer 2302;

-          (Onderglazuur) decor is niet benoemd;

-          Vaas is afkomstig van Plateelbakkerij Zuid-Holland (Lazaruspoortje + Z.Holland);

-          Jaarteken 1926;

-          Gesigneerd met ‘ontwerp JG’.

Daar staat tegenover wat bekend is van Giddings werk voor Plateelbakkerij Zuid-Holland.

-          Gebruikte glazuur op modellen is altijd mat;

-          Model 2302 is niet uit voor Jaap Gidding gereserveerde reeks van PZH-G-modellen, maar stamt uit de modellenreeks van ontwerper L.J. Muller; bij het authentieke PZH gietmodel is sprake van een totaal andere vorm.model 2302 van L.J. Muller Aantal modellen van plSchoonhoven met decor INA.

 

     Het specifieke, in rood-zwart en blauw-zwart uitgevoerde Art Déco-decor is afkomstig van Plateelbakkerij Schoonhoven en heet INA; het is vermoedelijk ontstaan tussen 1929 en 1932; de modellen uit die periode worden toegeschreven aan Frans van Katwijk.    De fabrieksnaam van de Plateelbakkerij Zuid Holland werd op werk van Gidding in 1926 nimmer vermeld als Gouda Z.Holland maar als Gouda Holland    Het jaarteken 1926 kan kloppen, ware het niet dat deze exact lijkt overgenomen uit het merkenboekje van M. Singelenberg.    Het werk van Jaap Gidding voor de Zuid-Holland is gemerkt met een J door een G (zonder extreme krul aan de J) of GIDDING (voluit) nooit met Ontwerp JG (met een J door een G en een extreme krul aan de J). Deze signering gebruikte Gidding exclusief voor de Porceleyne Fles ontwerpen van 1933.

 

 

 

 

Lees verder ...
Prins Claus fonds maandag 5 juni 2006
Zoals Els van der Plas het zelf noemt, het fonds is eigenlijk het Rode Kruis maar dan voor kunst en cultuur. Bij rampen en oorlogen verdwijnen er noga...
Interview Max radio maandag 9 januari 2006

Vanmorgen om 07:00 uur werd ik gebeld door Radiozender Max. Ik was gelijk wakker en dacht dat het nog even om een grap ging. Maar voordat ik een verkeerde opmerking dreigde te maken, drong het tot mij door dat het echt heel serieus was. Zij hadden op de website gezien dat wij vandaag een gratis taxatiedag hadden en wilden hun luisteraars hier attent op maken. Grappig is het iedere keer weer dat het taxeren van kunst en antiek en de kennis daarvan moeilijk uit blijft te leggen en je eigenlijk  niet verder komt dan kijken, kijken en nog eens kijken op rommelmarkten, veilingen, tentoonstellingen en het allerbelangrijkste: fingerspitzengefühl. De meest elementaire regel om naar antiek te kijken is dat je niet verliefd moet raken op het stuk, maar analytisch stap voor stap moet kijken wat je nu echt ziet. Een goed voorbeeld hiervan is als je een schilderij wilt taxeren, je eerst naar de achterkant kijkt om het materiaal (doek, paneel) op leeftijd te schatten en als je dat hebt vastgelegd, kijk je pas of de voorstelling overeenkomt met de leeftijd van het materiaal. Een 17e eeuwse voorstelling op een 19e eeuws doek kun je alleen maar als een 19e eeuwse kopie naar 17e eeuws schilderij taxeren.

Lees verder ...
Ladiesday Jim Maastricht vrijdag 25 november woensdag 23 november 2005

LADIESDAY

Op vrijdagmiddag 25 november wordt weer de bekende en succesvolle Ladies Day georganiseerd door Chapeau! Magazine.

Dit jaar is er weer een uiterst aantrekkelijk programma samengesteld, waaronder een demonstratie ‘passionele amuses’ door tweesterrenkok Hans van Wolde van restaurant Beluga en een 'taxatieronde van kunst en antiek' door de bekende kunst-antiektaxateur

José de Goede. Er kunnen ook spullen meegenomen worden die José terplekke zal taxeren. Verder kunnen de deelneemsters, van wie verwacht wordt dat ze in ‘Ascot-stijl’ met hoed naar het evenement komen (deze kunnen tevens ter plaatse worden gehuurd) kijken naar enkele onderdelen van de paardenwedstrijden en er wordt een exclusief bezoek aan de paardenstallen gebracht, oftewel ‘JIM backstage’.

Lees verder ...
Nationale ouderendag 5 oktober 2005 dinsdag 27 september 2005

Feestelijke viering, Nationale ouderendag op 5 oktober 2005

Het Nationale Fonds voor ouderen hulp samen met het 't Gilde Maastricht organiseren een feestmiddag voor senioren in Maastricht. Met als titel: Kunst op zolder. José de Goede beëdigd taxateur van taxatieburodegoede taxeert en beoordeeld hun dierbare en kostbare stukken. Verder zal er in het kort door haar uitlegt worden wat een verzekerde en wat een hedendaagse verkoopwaarde inhoudt. En zal ze voorlezen uit haar bundel “Beleef het mee met José”.

Locatie: Bredestraat 19 te Maastricht (onder de poort door)
van 13.30 uur tot 16.30 uur.

Lees verder ...
Persbericht: José de Goede laat de hamer voor het laatst vallen dinsdag 14 september 2004

Zes jaar veilingen door José de Goede: 25 kunst en antiekveilingen waarin ca. 13.200 kavels werden afgehamerd. Schilderijen onder dakpannen en in vuilniszakken, de sieraden van de Zangeres zonder Naam en de eerste internetveiling van Nederland.

Zes jaar geleden was Venduehuis Dickhaut nog een lokaal veilinghuis, met een ietwat stoffig imago en dito goederen. José de Goede maakte er een modern bedrijf van
dat meetelt in de Nederlandse en internationale kunstwereld. In 25 kunst en antiekveilingen werden ca. 13.200 kavels afgeslagen; in de komende Internetveiling van 15 – 20 september laat zij de hamer voor de laatste keer vallen.

Lees verder ...

Pagina: 1 van 2Vorige pagina | Volgende pagina
Boek "de vijf minuten die mijn leven veranderden" Welkom Weblog Te koop/ For sale Taxaties, verzekering, verdeling Taxatie via twitter of mail Kunstadvies met integriteit Object van de dag Onder de loep, vragen over antiek Kunstschatten Column Chapeau TV programma's In het nieuws en tentoonstellingen Beeldentuin "landgoed heerdeberg" Restauratie van meubels, schilderijen en zilver Contact Second opinion