Inloggen

   
 
     

Afscheid van mijn vak na 40 jaar!, maar heb een geweldige nieuwe uitdaging

sep 13 2013
0
0

Ja, u leest het goed, ik ga stoppen met taxeren, ik heb een fantastische carrière achter de rug, waar ik heel dankbaar en trots op ben. Ik heb alles gedaan in mijn vak wat er mogelijk was van veilingmeester tot artikelen schrijven, tv programma’s “Taxatie op Locatie” en “Goud zoeken met José” voor L1. Jaren een wekelijks artikel verzorgd voor Het Limburgs dagblad, zeven jaar Columns geschreven voor het tijdschrift Chapeau, wel meer dan 100 lezingen gegeven en voor 62 benefietveilingen het hamertje mogen gebruiken, je wordt er al moe van als je dit leest, ha ha.
Maar zo is het niet, ik heb het met enorm veel plezier en overgave gedaan, en ik wil iedereen bedanken voor het vertrouwen en geloof in mij. 
Ik heb een nieuwe liefde gevonden, waar ik deze zomer al mijn energie (die ik nog steeds volop heb) in heb gestoken en waar ik samen met mijn man en kinderen een oase van ga maken op slechts 3 kilometer afstand van Maastricht. Het heet Landgoed de Heerdeberg, waar nu al de beeldentuin is gevestigd en café “bij de Paters. Vanaf volgend voorjaar zal er op zondag een streekmarkt met biologische producten komen, van en door jonge ondernemers, een buiten theater, een worstenmakerij, een boerderijwinkel, kortom alles wat met gezond, eerlijk en vooral terug naar onze roots. Waarbij we terug willen naar een optimaal leefklimaat zoals die in de 50e jaren van de vorige eeuw in Limburg waren. Met L1 blikte ik terug op mijn carrière, grappig enkele beelden die ze met lieten zien, had ik zelf nog nooit gezien. http://www.l1.nl/video/goeiemiddag-limburg-12-sep-2013  
Het deed met goed en toen ik ze zag wist ik dat ik de juiste beslissing had genomen. Er is een tijd van komen en gaan, ik ruil mijn hamertje en loupe in voor een snoeischaar en werkhandschoenen.
Ik hoop u te mogen begroeten op Landgoed de Heerdeberg en drink graag een glaasje met u in café “bij de Paters”.
(zie voor openingstijden) op onze website www.beeldentuinmaastricht.nl

Taxatieburo de Goede blijft bestaan ik heb een jonge collega gevonden(zeer kundig) die het gaat voortzetten, zelfde telefoonnummer en zelfde website.

 

 

Nieuw in beeldentuin café “bij de Paters”

jun 16 2013
1
0

Nieuw in beeldentuin café “bij de Paters”

  


De hele zomer is ons nieuwe cafeetje open “bij de Paters”, een heerlijk kopje koffie, cappuccino, staat voor uw klaar met eigen gemaakte taarten en vlaai. Tevens hebben wij een kleine lunch kaart, met heerlijke streekgerechten.

Openingstijden 10.00 tot 18.00 uur, graag tot in ons cafeetje.
voor meer info; www.helpzimbabwe.nl
 

Ook kunt u tot 3 augustus elke dag aan een workshop deelnemen
 

Wilt u onthaasten en uw creativiteit ontwikkelen, in een sprookjesachtige omgeving op een unieke locatie met grotten en wandelpaden, kom dan bij ons een workshop beeldhouwen volgen. Merchers Chiwawa en Zebb Chakawa, twee ervaren kunstenaars uit Zimbabwe zijn te gast in onze beeldentuin. Zij zullen de deelnemers acht weken inspireren en begeleiden bij het maken van een eigen beeld uit steen.

Wij hebben een beginners groep en een masterclass voor de gevorderden.
De workshops en masterclass duren van 10.00 uur tot en met 17.00 uur
van maandag t/m zondag bel voor meer info 0621242740


 

Kunstveiling gemeente Maastricht nu online

mei 28 2013
12
0

Online  Kunstveiling van de Gemeente Maastricht, nu online tot 5 juni 21.00 uur
http://www.kunstveilinggemeentemaastricht.nl/index.php?a=5&b=304 

De gemeente Maastricht veilt, in samenwerking met Taxatieburo voor Kunst en Antiek De Goede, circa 500 kunstwerken uit de gemeentelijke collectie Beeldende Kunst Regeling (BKR). Het gaat om schilderijen, etsen, prenten, gravures en andere objecten van Maastrichtse kunstenaars die in de jaren tachtig hun werk in ruil voor een inkomen onderbrachten in de gemeentelijke BKR.
In de afgelopen tijd zijn alle werken door deskundigen gefotografeerd en beschreven. Op deze site kunnen alle werken door geïnteresseerden bekeken worden. Naast de foto’s is er ook andere informatie over het werk en krijgt u inzicht in een eventueel noodzakelijk restauratie van de kunstwerken. Er worden onder andere kunstwerken geveild van de bekende Maastrichtse kunstenaars Marianne Aartsen, Cesar Bailleux, Doris Becke, Ger Boosten, Ger Brouwer, Ger van Dijk, René Glaser, Jan van Helden, Chrit Jamin, Huub Levigne, Hetty Kluytmans, Joep van Lieshout, Harry Lips, Geer Meyer, Hilde Mörhing, Jack Poell, Ralph Souren, Jan Vaatstra, Jack Vink, Jef Wishaupt en G.C. Wolfkamp.


Bieden in twee periodes van 9 dagen

Na de start van de veiling kunt u gedurende 9 dagen op de kunstwerken bieden. Daarna sluit de veiling en mag de hoogste bieder zich de nieuwe eigenaar van het kunstwerk noemen. De koper betaalt geen zogeheten ‘opgeld’ (commissiegeld voor een veilinghuis) voor het aangekochte kunstwerk. De geboden prijs is dus de nettoprijs.

Omdat het om een grote hoeveelheid kunstwerken gaat, vindt de veiling in twee perioden plaats.

De eerste periode is van 28 mei tot en met 5 juni 2013 met als afhaaldagen 10 en 11 juni van 15.00 – 20.00 uur. Het tweede deel van de werken gaat tussen 29 oktober en 7 november onder de hamer. De afhaaldagen 11 en 12 november 2013 tussen 15.00 en 20.00 uur.

Waarom deze werkwijze?

De gemeente Maastricht kiest voor deze werkwijze om de honderden werken op een laagdrempelige manier onder de aandacht te brengen. De opbrengst van de veiling komt weer ten goede van de beeldende kunst in Maastricht; namelijk het herstel en herplaatsing van kunstwerken.

Wat is de BKR-regeling?

De uitvoering van de BKR-regeling (ook wel de ‘contraprestatie’ genoemd) was in handen van de gemeentebesturen van de grotere Nederlandse steden. Over de aankoop van de werken adviseerde een adviescommissie. Daarin zaten een aantal kunstenaars, drie deskundigen op het gebied van beeldende kunst en een rijksconsulent. Wanneer de commissie positief over de aankoop adviseerde en het gemeentebestuur dat advies volgde, kreeg de beeldend kunstenaar een aankoopbedrag uitbetaald. In 1987 werd de BKR-regeling opgeheven en vervangen door de Wet werk en inkomen kunstenaars.

 

Gespaard voor een wasmachine, maar het werden schilderijen

mei 05 2013
9
0

Toen de buren naar Canada gingen emigreren werd de hele inboedel verkocht op een paar kleine stukken na die makkelijk mee genomen konden worden. Ze gingen boeren in Canada en ze namen alleen het hoog nodige mee. De oudste kinderen konden zich het nog goed herinneren het was in december 1960 en er lag een flink pak sneeuw. Hun ouders waren altijd verrukt geweest van de schilderijen die bij de buren in de mooie kamer hingen en alleen op verjaardagen ging de kamer open voor een kop koffie met een stukje vlaai en konden hun ouders de schilderijen weer eens zien. Ook de Pastoor en huisarts maakten vaak opmerkingen over de schilderijen
Het verhaal over de schilderijen was een gek verhaal, de buren hadden ze geerfd van een oom en tante uit Zwitserland die ze nog nooit hadden ontmoet en eigenlijk wisten ze niet wie de schilder was maar dat interesseerde hen ook niet. Op de dag van de verkoop van de inboedel gingen hun ouders vragen of de schilderijen ook verkocht werden en zo ja wat de prijs was. Voor 300 gulden konden ze de drie schilderijen hebben, eigenlijk hadden ze gespaard voor een wasmachine maar moeder wilde toch liever de schilderijen. Nu meer dan 50 jaar later hangen de schilderijen nog op dezelfde plaats als waar ze na de aankoop opgehangen waren. Vaak hadden bezoekers opmerkingen gemaakt over de schilderijen en hen geadviseerd ze eens te laten taxeren, eens hadden ze een afspraak gemaakt bij Kunst en Kitsch toen die in Maastricht was maar door ziekte van vader was het er niet van gekomen. Vader overleed vijf jaar geleden en vorige maand was moeder overleden en nu wilden ze om eerlijk te verdelen de prijzen van de schilderijen weten. Het grappige is dat ik het meteen zag, het waren drie schilderijen van Johan Dijkstra een Groningse schilder die in de kunstenaars collectief de Ploeg zat. Eigenlijk hoefde ik niet naar de handtekening te kijken om vast te stellen dat het om drie schilderijen van Johan Dijkstra ging de schilderijen signeerden zich zelf. Nou gelukkig dat hun moeder de wasmachine even had uitgesteld, de schilderijen vertegenwoordigen nu een waarde van minstens 100.000 euro samen. Het werd erg stil toen ik de prijs noemde en ik zag ongeloof in hun ogen. Ik heb ze aangeraden eens naar het Groninger museum te gaan en naar enkele galeries in het noorden van het land om vergelijkbare schilderijen te gaan bekijken. Ze hebben nog jaren met de oude buren in Canada gecorrespondeerd maar sinds 20 jaar hebben ze geen contact meer, gelukkig maar anders hadden ze zich nog schuldig gevoeld dat de schilderijen nu zo veel geld waard zijn
 

Ze waren al bij 4 zaken geweest om hun sieraden te verkopen

apr 06 2013
4
0

Ze waren al bij 4 zaken geweest om hun sieraden te verkopen. Het bedrag dat hun werd aangeboden viel toch wel erg tegen en uiteindelijk kwamen ze voor een taxatie bij mij langs. Het was zoveel en het opvallende was dat er bij alle 3 ongeveer gelijke stukken waren. Hun moeder die zelf erg veel van antieke sieraden had gehouden, zocht voor haar dochters op veilingen, beurzen en antiekzaken, horloges, ringen, armbanden, oorbellen enz. Zo vond ze drie prachtige platina Art-Deco horloges bezet met briljantjes, antieke horloge kettingen, brede slavenarmbanden en ga zo maar door. De zussen hadden tijdens een etentje aan elkaar toevertrouwd dat ze eigenlijk de sieraden meer als een eerbetoon aan hun moeder zagen, maar dat het niet helemaal hun smaak was. Jaren geleden droegen ze de sieraden regelmatig, naar een feest, receptie of als ze naar hun moeder gingen om hun moeder een plezier te doen. Nu de moeder is overleden liggen de sieraden bij de een in de kluis, bij de ander in een schoendoos onder in de kast, en de derde heeft ze in een la liggen waar eigenlijk iedereen ze zo kan pakken. Alle drie hebben ze kinderen die als eerste een keus hebben gemaakt, maar ook de kinderen van de zussen hebben een andere smaak wat sieraden aangaat. We zoeken de sieraden zorgvuldig uit op wat nog verkoopbaar is als occasion en welke sieraden inderdaad beter voor de goud prijs kunnen worden ingeruild. Het zgn. sloopgoud sorteer ik op karaat gehalte, het blijkt dat hun moeder veel 18 kt. goud heeft gekocht. Ook de munten die vaak in monturen zijn gezet (om als hanger te dragen) hebben in de meeste gevallen een heel hoog goud gehalte. Het verschil in prijs kan soms het dubbele zijn. Al met al hebben we 31 stukken uitgezocht die als sieraad heel mooi en bijzonder zijn en dat het een doodzonde zou zijn om die als sloopgoud te verkopen. Als een sieraad maar een paar gram goud weegt is het natuurlijk belachelijk om die voor de goud prijs te verkopen. Maar uiteindelijk hebben we meer dan 600 gram goud en het meeste in 18 kt. Daarna meld ik de sieraden aan en krijgen we de goudprijs die op het moment van bellen staat, hij stond zo hoog, dat ik het meteen liet vastleggen. De andere sieraden heb ik verkocht aan verschillende particulieren, die mij geregeld e-mail sturen om te kijken of ik nog antieke sieraden onder mij heb om te bemiddelen. Vaak zijn de sieraden voor cadeaus voor een eindexamen of kroonjaar verjaardag (18 of 21). En de eindexamens staan weer voor de deur. Toen ik mijn kaarten ging afhalen op de TEFAF, werd ik geholpen door een mooi en heel vriendelijk meisje, ze lachte en vroeg of ik haar nog herkende? Ze hield haar rechterhand omhoog en liet me een klein prachtig ART-DECO ringetje zien, opeens wist ik het weer, ze had een hele mooie ring cadeau gekregen voor haar eindexamen, die bij mij was gekocht. Ik wist haar te vertellen, dat het ringetje van een Franse dame afkomstig was. Grappig dat ik altijd weer als ik de stukken terug zie, weet uit welke boedel ze komen, soms van meer dan 10 jaar na dato. Ze vertelde dat ze het ringetje altijd om had en er nog steeds heel gelukkig mee was. Het is natuurlijk een blijvend cadeau en de prijs voor occasions is natuurlijk vele malen lager dan nieuwe sieraden bij een juwelier. Neem bv. de hele herkenbare gouden dameshorloges, kleine ronde of langwerpige, waarvoor je een vergrootglas nodig hebt om de tijd te kunnen lezen, die worden nu massaal aangeboden, soms als je er een mooi gekleurd leren bandje aan zet zijn het echte juweeltjes. Vaak adviseer ik als sieraden erg gedateerd zijn om van de stenen en het goud een modern sieraad naar eigen smaak te laten maken, dan heb je toch nog het sieraad uit de familie, alleen met een hele andere uitstraling. Kijk goed voordat je goud inlevert hoeveel karaat het sieraad heeft en of het als sieraad niet meer opbrengt dan de goudprijs.

Dit jaar heeft L1 TV me gevraagd een top 5 samen te stellen van stukken onder de 10.000 euro

mrt 18 2013
6
0

Elk jaar weer krijg ik de vraag zijn er ook nog betaalbare stukken op de TEFAF, en elk jaar weer zie ik top stukken voor prijzen die haalbaar zijn voor veelverzamelaars. Dit jaar heeft L1 TV me gevraagd een top 5 samen te stellen van stukken die ik graag wil delen met hun kijkers. Meteen bedacht ik me, dit is de kans om te laten zien dat onder de 10.000 euro er genoeg unieke en bijzondere stukken te koop zijn op de TEFAF. Ik had zoveel keus dat ik er wel 30 heb gevonden, maar het mochten er slechts 5 zijn.
http://www.l1.nl/epg_nowon/popup/tv de uitzending van 18 maart 2013


Het eerste stuk, (overweeg ik zelf te gaan kopen bij)
ARONSON
TEFAFstand  106 
http://www.aronson.com
Een aardewerk geglazuurde schotel, onderglazuur blauw en mangaan
Chinees decor, naar Chinees porselein 1678 tot 1685
gemerkt SVE Samuel van Eenhoorn
fabriek de Griekse A, waar Samuel van Eenhoorn ook de eigenaar van was.
Diameter 21 cm.
Uniek stuk voor 3.600 euro te koop op de TEFAF

Het tweede stuk staat in de vitrine bij
POLAK
TEFAFstand 112
http://www.polak-gallery.nl

Een bronzen sculptuurtje (hoog 4 cm) van de God Rama
Rama is de zevende incarnatie van Vishnu en de verpersoonlijking van rechtvaardigheid en deugdzaamheid. Herkomst Zuid-India, 18e eeuw
Dit prachtige stuk is te koop voor 1.600 euro.

Het derde stuk:
Jan Morsink Ikonen
TEFAFstand 156
http://www.morsink.com

Een prachtig klein verfijnd reisicoontje, 3-luik Rusland 18e eeuw
Het frame is van brons op de achterzijde bekleed met een prachtige lichtblauwe emaille, het is een kunstwerkje op zich. Deze reisicoon het woord zegt het al, werd meegenomen op reis, in bv. in je koets kon je dan je eigen altaar maken, ofwel op je kamer waar je logeerde.
Het kunstwerkje, in drie delen uitklapbaar.
Uitklappen, kaars ervoor, klaar. De drie delen bevatten elk
Drie miniatuuriconen, genoeg om het hele kerkelijk jaar door
op reis te kunnen zijn.

De voorstelling is Aartsengel Michael en de Mirakel of Chomae (Deze aartsengel wordt het meest herkend en aangeroepen als de aartsengel die bescherming biedt wanneer je in gevaar verkeerd of je onveilig voelt).

Prijs 9.500 euro

Het vierde stuk
Somlo Antiques
TEFAFstand 157
http://www.somlo.com
Een witgouden dameshorloge, aan een witgoudenband, 18 kt,
ca 1960, merk Piage France
Het bijzondere aan dit horloge is de vorm, en dat de opwindknop aan de onderzijde van het horloge is, ondanks dat het een klein horloge is, kan je er goed de tijd op zien.
Prijs 9.500 euro


Het vijfde stuk,
Kunsthandel Vecht
TEFAFstand 150
http://vecht-worksofart.nl
Een groenglazen noppenroemer hoog 10 cm, 17 eeuw. 2.000 euro
(Is helaas voor ons, reeds verkocht op de opening 14 maart)
Maar ik heb in de stand van Vecht nog zeker 4 mooie 18e eeuwse gegraveerde glazen zien staan, van 4.000 tot 9.000 euro.

De naam is afkomstig van het Duitse woord Römer, dat Romein betekent. Andere lezingen zijn dat de naam afkomstig is van het Nederrijnse woord römmen, dat bluffen betekent.
Een roemer is een wijnglas, met een bolle kelk en een brede, holle stam die van noppen is voorzien. Meestal is de roemer groen van kleur. De noppen dienden ter versiering, maar hadden ook een heel praktisch doel: ook met vette vingers glijdt het glas niet uit je handen. Zeker nuttig in de 17de eeuw, toen bestek nog niet zo gangbaar was. Tot in de huidige tijd worden roemers geproduceerd. We kennen de roemer vooral uit de 17e eeuw, waar ze een statussymbool was dat ook vele schilderijen sierde.

De TEFAF- koorts, morgen en overmorgen is de keuring

mrt 10 2013
6
0

De TEFAF koorts

Weken voor de aanvang van de TEFAF is het al voelbaar in Maastricht, de Tefafkoorts, langs de binnenkomende wegen hangen posters, de straten worden gepoetst, de vlaggen gehesen, de uitnodigingen voor openingen, borrels, lezingen vallen op je deurmat, Maastricht siddert en ademt kunst uit.
Er heerst al een gezellige, internationale drukte in Maastricht. Al bij het binnenrijden van het centrum sta je links en rechts naast mooie, dure auto’s met (inter)nationale nummerborden. Aangezien er morgen en overmorgen keuringen worden uitgevoerd op de TEFAF moeten de deelnemende handelaren het veld ruimen en struinen ze in groten getale door de binnenstad.
Voordat de beurs open gaat voor het publiek worden alle voorwerpen namelijk gekeurd op kwaliteit, echtheid en conditie door 168 internationale experts in 29 keuringscommissies, dus de allerbeste kunst van de beste kunsthandelaren ter wereld wordt nogmaals onder de loep genomen. Niet alleen bent u dus zeker van echtheid, originaliteit, maar ook wordt er gekeken in hoeverre de stukken zijn gerestaureerd, kortom kopen op de TEFAF is absolute wereldtop kopen. Een vaak gehoorde kritiek is dat de prijzen op de TEFAF veel te hoog zijn, opdat moment kan dat waar zijn, maar ik verzeker u dat dergelijke stukken de beste kansen hebben om in prijs te stijgen. Daar de topstukken steeds moeilijker te vinden zijn, mede doordat veel stukken in collectie blijven hangen. Dergelijke stukken zijn bijna nooit in de vrije verkoop, veelal gaan de stukken Linéa recta naar musea of ze blijven in het bezit van de erfgenamen. Ik heb zelf in mijn carrière in 30 jaar als taxateur, vaak stukken moeten taxeren die op de TEFAF waren aangekocht, maar ik kan u verzekeren dat veel van die stukken nu het drie soms vier tot vijfvoudige waard zijn. Hoe kan je het beste de TEFAF gaan bezoeken, ik zie soms klanten een hele dag rondlopen, en als ik ze dan tegen kom en vraag wat ze hebben gezien, weten ze nog slechts een paar stukken op te noemen. Koop een passe-partout- om meerdere keren kort te gaan kijken. Bepaal van tevoren welke discipline u wilt zien, Modern- Oudemeesters- sieraden of meubelen enz. En ga per dag slechts een afdeling bekijken. Kijk gericht een uur en neem dan een kleine pauze, probeer zo veel mogelijk stukken van een zelfde kunstenaar te gaan bekijken en probeer te ontdekken waar het prijs verschil in zit. Vraag gerust aan de standhouder uitleg en prijs! Daar staan ze tenslotte voor, vragen staat vrij. Beste tijd is tussen 17.00 en 19.00 uur dan is het rustig en hebben de standhouders tijd voor je als je iets wil vragen. Probeer zelf de prijzen in te schatten dan zult u zien dat u na een paar dagen de prijzen beter kunt analyseren. Probeer te ontdekken waarom er prijs verschil is tussen de stukken van een zelfde kunstenaar, let op de voorstelling, vaak zijn winterlandschappen duurder dan zomerlandschappen, licht van kleur, een mooi tijdsbeeld, uit zijn hoogtepunt periode, enz. Neem een boekje mee en schrijf het op, dan kan u thuis het nog eens nalezen en evt. nog onderzoek doen. Een leuke site om prijzen van kunstwerken op te zoeken is Artprice. Ik wens u heel veel kijk en vooral leergenot tijdens de TEFAF-koorts weken.

Het heeft dan wel nooit een bestemming gekregen in een kasteel, maar in gedachten hebben ze samen wel in het kasteel geleefd

feb 27 2013
0
0

Fijn dat sommige klanten zo vertrouwd met je worden dat het zaken doen bijna op de tweede plaats komt. Zo ook met een lieve vrouw die de collectie van haar overleden man langzaam met mij bij andere verzamelaars onderbrengt. Samen zoeken we wie voor de collectie in aanmerking komt en hoeveel we gaan vragen. Ooit wilde het echtpaar een oud kasteel gaan kopen en dat helemaal in stijl terugrestaureren. Ze kochten in de afgelopen 20 jaar originele deuren, hekken, trappen, balustrades, en dit alles in hun geliefde 18e-eeuwse stijl. Twee prachtige schouwen: daar begon het mee, en ze waren niet meer te stoppen. Er werd een aparte opslagruimte achter in de tuin gebouwd om alle materialen voor het nieuwe/oude kasteel te bewaren. Bij elk stuk dat ik fotografeer komt een verhaal en ze beseft dat het niet voor niets is geweest dat ze het hebben gekocht. Af en toe moet ze lachen. Het heeft dan wel nooit een bestemming gekregen in een kasteel, maar in gedachten hebben ze samen wel in het kasteel geleefd, althans zo leek het vaak. Ook is het achter af een leuke spaarpot geweest, want alles is gaaf en origineel en dergelijke complete stukken zijn vandaag de dag moeilijk te vinden. Wie spaart heeft wat! Enkele grote stukken zijn nog niet verkocht, en zullen vanaf 1 april op onze site aangeboden worden. 

De Chocolade Paashazen met gouden munten

feb 25 2013
2
0

Niet alleen de taxatie was bijzonder, het was alsof ik op bezoek was bij een familielid. Het was ca. 16.00 uur toen ik eindelijk klaar was met de verzekeringstaxatie voor een heel bijzondere dame. Wilt U een heerlijk glas witte wijn, normaal zou ik dat nooit doen maar ik was eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe ze aan de mooie collectie Jugendstil was gekomen en eigenlijk nog meer naar haar leven. De hele dag was het me opgevallen hoe gracieus en precies ze was. De lunch werd opgediend in prachtige borden met verse uitgeperste sinasappels, en linnen servetten in de zelfde kleur als het servies (turkoois) en bij de koffie heerlijke en prachtig uitziende bonbons en twee één-persoons taartjes. De wijn zat in een prachtige Jugendstil karaf met bijpassende glazen. Ze genoot er zelf bijna nog meer van dan ik, ze vertelde dat ze blij was dat ze met iemand dit gevoel kon delen. De wijn was subliem en er kwamen kleine verfijnde hapjes op tafel. Ik durfde niet te vertellen dat ik eigenlijk naar huis moest en ben even naar buiten gelopen om mijn thuisfront te bellen dat ik wat later thuis zou komen. Al snel bleek dat ze 30 jaar een eigen zaak had gehad en daar veel geld mee had verdiend. Ze kocht elke maand een stukje glas of beeld meestal in Brussel bij bekende antiekzaken en kocht dan alleen de topstukken. Ze vertelde dat ze tijdens Kerst en Pasen het meeste verdiende. Ze had namelijk een chocolaterie en ze maakte de bonbons en de kerst/paasfiguren zelf. Iedereen kwam naar haar etalages kijken die elk jaar een belevenis waren, maar er was nog iets waar ze voor kwamen, ze verstopte elk jaar drie gouden munten in de figuren. De zaak was in het drielandenpunt en ze had evenveel klanten uit België, Duitsland als uit Nederland. Ze werkte in de periodes rond de Kerst en Pasen hele nachten door, maar zodra de drukte voorbij was ging ze op zoek naar nieuwe kunstobjecten. Ze verdiepte zich steeds meer in kunst en design en kocht soms een hele winkel voorraad op met het voor gevoel dat het over een aantal jaren zeldzaam zou worden. Zo kocht ze ooit alle tegels van Salvador Dali die ze voor veel geld een jaar of 5 geleden liet veilen bij Sotheby’s in Londen. Zelfs nu koopt ze nog regelmatig moderne glas objecten en hele moderne sieraden. Als ik 20 jaar jonger was zou ik samen met U nog wel een antiekzaak willen beginnen grapte ze, in een opwelling zei ik haar dat zou ik ook wel met U willen. Twee uren later na twee glazen wijn en over heerlijke hapjes neem ik met spijt afscheid van haar en vraag haar of ze nog chocolade paashazen maakt. Ze heeft de mallen nog en begrijpt meteen dat ik er graag een wil bestellen. De gouden munten zijn op, maar ik zal er iets anders in stoppen. Ze gaat me bellen als de hazen klaar zijn en ik verheug me op ons weerzien.
 

Voeg toe aan uw Google HomePage

  Archief  
Boek "de vijf minuten die mijn leven veranderden" Welkom Weblog Te koop/ For sale Taxaties, verzekering, verdeling Taxatie via twitter of mail Kunstadvies met integriteit Object van de dag Onder de loep, vragen over antiek Kunstschatten Column Chapeau TV programma's In het nieuws en tentoonstellingen Beeldentuin "landgoed heerdeberg" Restauratie van meubels, schilderijen en zilver Contact Second opinion